«بازنمایی موجودات زنده انتزاعی در تزیینات گچی معماری مذهبی» | معماری نواز
«بازنمایی موجودات زنده انتزاعی در تزیینات گچی معماری مذهبی» | معماری نواز
هم چنین در آرایش فضای داخلی، قوس های کاذب به عنوان عنصری تزئینی بر روی سازه قابی مورد استفاده قرار دروس رشته معماری داخلی گرفته است. آرامگاههای موجود در جزیره از الگوی پلان مربع که از رایج ترین الگوی مقبره آرامگاه های ایران است، تبعیت می کند. تهرنگ چهار گوش این بناها بوسیله گوشه سازی های متنوعی زمینه دایره ای شکل گنبد را شکل بخشیده اند.
- این معماری با تأثیر گرفتن از فرهنگ و معماری غربی ترکیب آن با معماری ایرانی در کلیساهای ایران دیده میشود و یکی از نمونههای موفق آن را میتوان کلیسای وانک واقع در منطقه جلفا اصفهان نام برد.
- © کلیه حقوق متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی میباشد.
- این بنا به صورت چهار تاقی ساخته می شد که از یک سقف گنبدی روی چهار ستون نگهدارنده سقف استوار می گردید.
- در بسیاری از جاها پوشیده از آجر لعابدار کوره ریزی شده با رنگ های آبی و سبز و درخشش فلزی بوده است.
- در این مرحله با تکوین معماری اسلامی و آمیختن آن با گزارههای جدید معماری متأثر از شرایط اقلیمی و بومی، این هنر در هر بخشی از جهان اسلامی با شمایلی متفاوت نمودار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «معماری اسلامی؛ تاریخ و معنای اجتماعی» ترجمه دکتر مهناز شایسته فر عضو هیأت علمی گروه هنرهای اسلامی است که به مباحث تاریخی معماری در ایران و معانی طیفهای تاریخی معماری میپردازد. بخش دوم مختص ارجاعات و مستندسازی بخش اول است یک فرهنگ جغرافیایی از آثار تاریخی و کلیدی که به ترتیب موقعیت مکانی دسته بندی شدهاند. این پیمایش منحصر به فرد، نه تنها مناطق مرکزی اسلام بلکه مناطق پیرامونی همچون صحرای آفریقای جنوبی و شرق دور را نیز در بر میگیرد که در آنجا مساجد و مدارس غالباً به سبک معماری غیر اسلامی ساخته شدهاند. در این بخش، ضمن معرفی اولیه هر منطقه توضیحات و مشخصات بناها، نمودار زمانی و نقشه آورده شده است بیش از ۲۵۰ بنا به طور کامل تحلیل و به تصویر کشیده میشوند. گستردگی جغرفیای جهان اسلام از شرق تا غرب منجر به ایجاد تنوع و وسعتِ دایرۀ شمول معماری اسلامی شده است. پس از ظهور دین اسلام و شکل گیری نخستین دادههای فرهنگ و تمدن اسلامی، معماری اسلامی نیز در قالب مساجد، مدارس و آرامگاه ها نیز ایجاد شد.
کتاب بقاع متبرکه ایران
شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتابها و کتابخانه خود دسترسی دارید و میتوانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقهها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و… اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است.
معماری مذهبی
با ظهور داریوش اول در آیین و معماری ایرانی تغییراتی پدید آمد و به جای پرستش دو خدای میترا و اهورا، تنها اهورا مزدا ( آفتاب دانا ) خدای زرتشتیان شناخته شد و مورد عبادت قرار گرفت. از جمله این معابد می توان ابتدا به معبد معروف به «زندان سلیمان» در پاسارگاد و سپس به معبدی در نقش رستم به نام کعبه زرتشت اشاره کرد. به عقیده برخی از محققین کاربری کعبه زرتشت همانند یک ساعت خورشیدی برای تعیین زمان های نیایش اهورامزدا بر اساس تابش خورشید بوده است.
گردشگری مذهبی ونقش دانش جغرافیا درتوسعه آن (مطالعه موردی: شهرستان رضوانشهر)
در سراسر خاور نزدیک باستان، همواره گرایشی به ستایش و پرستش کوه و شکل های مانند آن وجود داشت. زیگورات های عظیم که به همواری یکنواخت جلگه بین النهرین (منطقه بین دو رود دجله و فرات)، جلوه می بخشید، در واقع تقلیدی از کوههای مقدس فلات ایران بودند. به نظر پوپ(مورخ آمریکایی) اگر چه تکوین این بناهای عظیم در بین النهرین بوده ولی الهام و مفهوم آن آشکارا ایرانی است.